5 skjulte gebyrer du skal kende i dit mobilabonnement
Blogsektion fra Phonezone

5 skjulte gebyrer du skal kende i dit mobilabonnement

Annonce

Når du vælger et mobilabonnement, kigger du sikkert mest på pris, data og taletid. Men bag de tilsyneladende enkle tilbud gemmer der sig ofte en række skjulte gebyrer, som kan gøre dit abonnement langt dyrere, end du forventer. Mange danskere bliver overraskede, når regningen pludselig er højere end aftalt – og ofte skyldes det netop uventede tillægsgebyrer.

I denne artikel guider vi dig gennem fem af de mest almindelige skjulte gebyrer, du bør kende til, før du beslutter dig for et mobilabonnement. Vi ser nærmere på alt fra roaming og ekstra dataforbrug til uventede omkostninger ved at flytte dit nummer eller ændre dit abonnement. Læs med, og bliv klogere på, hvordan du undgår at blive ramt af ubehagelige overraskelser på mobilregningen.

Roaminggebyrer du ikke vidste fandtes

Når du rejser i udlandet, regner du måske med, at dit mobilabonnement dækker det meste, især inden for EU, hvor roaming ofte er inkluderet. Men der findes flere skjulte roaminggebyrer, som mange ikke er opmærksomme på. For eksempel kan opkald til specielle servicenumre eller brug af mobildata på færger og fly udløse ekstra omkostninger, selvom du befinder dig inden for EU.

Derudover kan enkelte teleselskaber have særlige tillæg eller begrænsninger på datamængden, du må bruge i udlandet, og overskrider du disse, kan prisen hurtigt løbe op.

Selv hvis du ikke aktivt bruger telefonen, kan automatisk synkronisering af apps eller modtagelse af beskeder betyde små, men hyppige gebyrer. Det er derfor en god idé altid at læse det med småt i dit mobilabonnement og tjekke, hvilke lande og tjenester der er dækket, inden du tager mobilen med på rejsen.

Ekstraregninger for dataforbrug uden for pakken

Hvis du bruger mere data, end der er inkluderet i din månedlige mobilpakke, kan det hurtigt blive dyrt. Mange teleselskaber opkræver nemlig ekstra gebyrer for dataforbrug, der ligger ud over det aftalte. Disse ekstraregninger kan komme bag på mange, da forbruget ofte blot fortsætter automatisk, uden at du bliver tydeligt advaret.

Priserne for ekstra data varierer meget – nogle steder betaler du et fast beløb pr. ekstra gigabyte, mens andre selskaber opkræver pr. megabyte, hvilket hurtigt kan løbe op i flere hundrede kroner på en måned.

Derfor er det vigtigt løbende at holde øje med dit dataforbrug via teleselskabets app eller selvbetjening, så du undgår ubehagelige overraskelser på næste regning. Overvej også, om det bedre kan betale sig at opgradere din pakke, hvis du ofte ligger på grænsen.

Uventede omkostninger ved nummerflytning

Selvom det kan virke ligetil at flytte sit telefonnummer fra én udbyder til en anden, kan der gemme sig uventede omkostninger i processen. Flere teleselskaber opkræver nemlig et gebyr for at håndtere selve nummerflytningen, og det kan komme bag på mange, da det ofte ikke fremgår tydeligt i markedsføringen.

Desuden kan der opstå dobbeltbetaling, hvis dit gamle abonnement ikke opsiges korrekt, eller hvis du ikke får afstemt flyttedatoen med begge selskaber.

I visse tilfælde kan du også risikere at skulle betale for en eventuel binding eller restbetaling på ekstra services, du har haft tilknyttet det gamle abonnement. Det er derfor vigtigt at læse det med småt og tjekke alle vilkår, før du igangsætter en nummerflytning, så du undgår ubehagelige overraskelser på regningen.

Betaling for papirregninger og servicer

Selvom det kan virke gammeldags, vælger nogle stadig at få tilsendt deres regninger på papir frem for digitalt. Det, mange ikke er opmærksomme på, er, at de fleste mobilselskaber opkræver et gebyr for at sende papirregninger.

Gebyret kan typisk ligge mellem 30 og 50 kroner pr. regning og bliver hurtigt en dyr fornøjelse over tid.

Udover selve regningen kan der også være ekstra omkostninger forbundet med fysiske servicemeddelelser eller kontoudtog, hvis du eksempelvis ønsker dem tilsendt med posten. Disse gebyrer kan være svære at få øje på i abonnementsvilkårene, men de kan undgås ved at vælge digitale løsninger som e-Boks eller e-mail, hvor du som regel slipper for ekstra omkostninger.

Gebyrer for at ændre eller opsige dit abonnement

Når du ønsker at ændre eller opsige dit mobilabonnement, kan der gemme sig uventede gebyrer i det med småt. Mange teleselskaber opkræver et administrationsgebyr, hvis du skifter til en billigere pakke eller afslutter dit abonnement før bindingsperioden udløber.

Det kan også ske, at du bliver opkrævet for en resterende del af et eventuelt tilkøbt udstyr, som f.eks. en mobiltelefon, hvis du har fået den med i abonnementet.

Nogle selskaber kræver endda betaling for selve opsigelsen, uanset om der er binding eller ej. Det er derfor vigtigt altid at læse vilkårene grundigt igennem, så du undgår ubehagelige overraskelser, hvis du på et tidspunkt vil ændre eller opsige dit mobilabonnement.

CVR DK 37 40 77 39